Podcast Borovan.cz: Rozhovor s Janem Čermákem, majitelem skupiny S-24 k projektu převzetí TV Barrandov
8. 8. 2024U emise dluhopisů S-24 01 jsme navýšili procentuelní sazbu ročního úrokového výnosu na 11,5 % p.a.
8. 10. 2024Karta se obrátila! Nový vlastník TV BARRANDOV přibližuje, jak má proběhnout reorganizace a co bude dál. Jan Čermák konstatuje, že byly splněny všechny dílčí body plánu převzetí TV BARRANDOV, odkrývá pozadí nelehkých několika měsíců v rámci tohoto projektu, dává do souvislosti jednotlivé informace a významné okamžiky, které v průběhu projektu nastaly, informuje o tom, že dnes drží jak Barrandov Televizní Studio a.s., tak také tiskovou část skupiny – společnost Media Master a.s. a obě tyto entity směřuje k úspěšnému reorganizačnímu procesu, se kterým souhlasí věřitelé.
Pro investory do skupiny S-24 jsou to vesměs pozitivní informace, podrobnosti v odkazu:
_________________________________________________________________________________
Zde přinášíme přepis článku, který byl zveřejněn dnes, 28.8.2024 na Mediar.cz:
Jan Čermák pro Mediář.cz: TV Barrandov chceme ozdravit, Jaromír Soukup už moderovat nebude
V minulých týdnech soud odsouhlasil reorganizaci TV Barrandov i s ní spojeného prodejce reklamy Media Master. Barrandov Televizní Studio dluží 996 milionů Kč, věřitelé mají mít v reorganizaci zaručeno, že se jim vrátí aspoň 2 %. U Media Masteru je to 6 % z dlužných 652 milionů Kč. Jsou věřitelé smířeni s tím, že místo stamilionů dostanou od dlužníka zpět spíš miliony, tedy že se jim prakticky skoro nic nevrátí?
To, že s tím souhlasili, vyjádřili podpisem hlasovacích lístků, objektivně, exaktně. Neproběhl jen přislíbený souhlas, ale závazný právní úkon. Rozeberme si také strukturu pohledávek – část jich je ve skupině, tam se nemusíme přesvědčovat, sami jsme si to procházeli, dělali jsme si zpětně až due diligence, vztahy mezi firmami skutečně byly, peníze tam tekly proudem, přelévaly se z účtu na účet, jak vyžadovala aktuální potřeba. Vedle toho největší věřitel jsou České Radiokomunikace. Tato společnost se na nás ostatně na začátku obrátila, aby zmíněný dluh vymohla. S nimi je také dohoda o převzetí jejich pohledávky, za což už proběhla platba zálohy.
Ale předpokládám, že to nebylo zhruba půl miliardy, které jim TV Barrandov dluží.
Ceny nikdy nekomentujeme, mohu jen říci, že to bylo s výrazným haircutem. A výrazný znamená víc než 50 %.
Proč to podpořili? Ano, výrazně ztratí, ale ztratili by stejně, kdyby podnik zkrachoval. Ocenění podniku při reorganizaci vychází z ocenění v případě konkurzu a v případě realizace, tedy prodeje majetku. A řekněme si, co je vlastně TV Barrandov. Technika, která v době pořizování patřila ke špičce, ale dnes je out-of-date. Stáří počítačů na odbavovacím pracovišti je kolem patnácti let, přitom technika jede celý den sedm dní v týdnu. Obdivuju se našim interním ajťákům, kteří to drží v provozu, náročně shánějí náhradní díly, protože běžně už ke koupi nejsou. Po letech jsem opět někde viděl počítač, na kterém jedou Windows XP! A nelze to změnit, protože daný software funguje právě s XP. Hodnota technického inventáře je tedy nízká. Pak je tam archiv, i jeho hodnota s časem výrazně klesá. A tím to končí. Budovy jsou v majetku jiných společností ve skupině i vně ní, navíc jsou dnes zastaveny vůči fondu IFIS [advokáta Marka Indry a Jiřího Šebesty, s nimiž Jan Čermák dlouhodobě úzce spolupracuje – pozn. red.]. Čili kromě techniky a archivu máme v rukou know-how a licenci, ale pozor – licenci napadenou regulátorem, tedy radou pro vysílání. V dostatečné lhůtě pěti let před vypršením se nepožádalo o obnovení, přitom hlavní licence pro TV Barrandov vyprší příští rok.
Může to být problém?
Podle našich právních rozborů ne, licence je v zásadě nároková, pokud splníte všechny podmínky. Nevidíme v tom až takový problém, ale je to další práce.
Shrnuto – TV Barrandov má výraznou limitaci a tudíž hodnota aktiv je nízká v porovnání s celkovým dluhem. To je objektivní fakt. Když se vrátím zpátky, pro Radiokomunikace je to jednak uvědomění si, že chtít celou dlužnou částku postrádá reálný smysl, a hlavně, každý měsíc platí televize poplatky v řádu milionů korun měsíčně, což je příjem, o který by v případě jejího pádu přišly. Z tohoto pohledu to ekonomické racio má – než by ztratili klienta a příjem, raději se domluví, přijdou o podstatnou část, což stejně nastalo už před mým příchodem do Barrandova, ale budou mít klienta, který jim do rozpočtu bude přinášet řádově vyšší desítky milionů ročně. To pro nikoho není zanedbatelné. Podpora věřitelů tedy vychází z toho, že chtějí zachovat obchodní vazbu.
Skupovali jste různé pohledávky, ať už sami nebo ve spolupráci s jinými společnostmi a fondy, včetně zmíněného fondu IFIS, který má financovat reorganizaci. Kolik jste už do celého případu vložili? To musejí být stovky milionů.
Čísla ani v tomto případě nezveřejňujeme, nicméně je to v tomto řádu.
Jeden rozměr je Servis-24. Kromě vlastnického vstupu také provoz televize pořád něco stojí. Televize aktuálně generuje ztrátu, proto ji musíme finančně podporovat, abychom její provoz udrželi.
Druhou stranou jsou ti, kteří si koupili věřitelské pozice. Náhledem do insolvenčního rejstříku zjistíte, že úvěr od ČSOB, kterou koupil IFIS, byl v nominální hodnotě kolem 400 milionů korun, pohledávka banky Creditas, kterou koupil Gomanold, činila kolem 100 milionů. Obecně pohledávky od bank jsou dobře zajištěné a nekupují se s žádným velkým haircutem. Pokud je pohledávka strategicky důležitá, může se kupovat i nad nominální hodnotu, i to už jsem zažil.
Kolik taková ztráta činí? Řádově jednotky milionů korun měsíčně?
Vyšší miliony korun, ano.
Kdo to financuje?
Je to kombinace různých zdrojů – jednak jde o prostředky naší společnosti Servis-24, jednak máme s fondem IFIS dohodnutý factoring. Z podstatné části jsou to naše vlastní zdroje.
A byl vůbec zájem o dluhopisy TV Barrandov, které jste vydávali začátkem roku?
Byl relativně malý. Myslím, že ta emise trochu předběhla dobu. Tehdy ještě nebyla zvenčí situace v TV Barrandov zcela čitelná, částečně se objevovaly reakce, že má jít o „peníze na záchranu Soukupovy krachující televize“. Teď je tu jasno jak majetkově, tak co do dalšího vývoje.
Realita je, že jde o prostředky pro S-24 Finance, zajištěné aktivy skupiny S-24, a smyslem je financování rozvoje. Takže myšlenka dluhopisového financování nepadá, jen s ní chceme pracovat jinak a mnohem přímočařeji ji spojovat s naší investiční skupinou.
Než proběhne reorganizace, která má podle vás trvat rok až rok a půl, odhaduju, že něco kolem sta milionů ještě vložíte do samotného provozu.
Předpoklad je v řádu vyšších desítek milionů korun. Na druhou stranu, přechodem do reorganizace se jako zdroj uvolňují peníze podobného rozsahu. Hlavně kvůli exekučním omezením dřív někteří zahraniční reklamní partneři odmítali plnit z důvodu právních omezení. Tahle překážka padla a nyní podepisujeme nové dohody, respektive jsme před jejich podpisem. Postupně tak přispíváme k uvolňování zdrojů, které jsou v řádu vyšších desítek milionů korun. Předpokládáme, že nám pomohou dofinancovat průběh reorganizace.
Zkušení televizní byznysmeni říkají, že jedno procento sledovanosti znamená 80 až 100 milionů korun na reklamních příjmech ročně. Pokud se nám podaří sledovanost zvednout o dvě procenta, jsme v plusu 160 až 200 milionů korun. A to už budeme v zisku.
Hospodaření TV Barrandov v předchozí dekádě
rok | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
čistý obrat | 407 | 513 | 609 | 669 | 647 | 566 | 453 | 316 | 340 | |
výsledek | -33 | -53 | -32 | 24 | 7 | 21 | -50 | -11 | -67 | 6 |
V milionech Kč. Zdroj: účetní závěrky společnosti Barrandov Televizní Studio
Jaromír Soukup televizi koupil v roce 2012, za tento rok společnost vykázala ztrátu 333 milionů Kč.
Za rok 2013 společnost uvedla jako výsledek hospodaření minulých let -1,39 miliardy Kč.
Za rok 2022 společnost uvedla jako výsledek hospodaření minulých let -525 milionů Kč, vykázala 50 zaměstnanců a jednoho řídicího pracovníka.
Mluvíte o zahraničních reklamních partnerech, máte na mysli síťové mediální agentury?
Přesně tak. Spolupracujeme s mediální agenturou OMD.
Co Havas Media Czech Republic?
Tam je spolupráce narušená kvůli vnitropodnikovým vztahům, které nastaly, hledáme řešení, jsme v jednání. Jde o franšízu Havasu, v níž 60 % vlastní španělský Havas, a 40 % stále vlastní pan Jaromír Soukup, na tento podíl máme předkupní právo. Agentura slouží především pro obsluhu nadnárodních klientů, kteří působí v Česku a přes svou stoprocentní dceru také na Slovensku. Jde například o značku Kia, čerstvě Havas Media Czech Republic uzavřel spolupráci třeba se značkou Shell.
Proč má proces reorganizace trvat tak dlouho? Až rok a půl.
Jde hlavně o termíny dané insolvenčním zákonem. To, že se reorganizační plány budou věřiteli schvalovat až v prosinci, je dáno usnesením soudu z poloviny léta – jak v případě společnosti Barrandov Televizní Studio, tak společnosti Media Master. Lhůta pro přihlášení věřitelů činí 60 dnů, pak je třeba dát prostor insolvenčnímu správci, aby přihlášky zpracoval, obvykle to trvá měsíc, a pak je to otázka i volných zasedacích místností u soudu. Čtyři měsíce jsou tedy lhůta v podstatě obvyklá. A naše zkušenost: nejrychleji provedená reorganizace se nám povedla za devět měsíců. Proto v tomto případě avizujeme jako přiměřenou lhůtu dvanáct až osmnáct měsíců.
Televize jako typ podniku je ovšem unikátní, diváky reorganizace vůbec nezajímá. Drtivá většina jich nejspíš ani neví, že Barrandov je v reorganizaci. Diváky jen zajímá, zda když si televizi zapnou, jestli se tam mají na co dívat.
U TV Barrandova si ale mohli všimnout, že pořadů s předchozím majitelem už tam tolik není… Jak se to projevilo na sledovanosti?
Z vlastních analýz a z měření sledovanosti ATO vidíme, že dva roky probíhal kontinuální pokles. Navíc Barrandov má věrnější diváky, v létě tedy nepadáme tolik, co ostatní. Teď tedy spíše posilujeme, v červenci jsme měli podíl na sledovanosti 2,5 %. Odhadujeme, že nastane určitý odliv diváků věrných panu Soukupovi, ten svoje diváky bezpochyby měl, na druhou stranu, nastává příliv nových, kteří reagují na novinky.
Podíl TV Barrandov na sledovanosti v Česku v předchozích letech
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
4,39 | 4,58 | 5,53 | 7,34 | 8,66 | 7,01 | 6,27 | 5,53 | 3,99 | 3,21 | 2,63 |
Obecná cílová skupina 15+, celodennní share. Zdroj dat: ATO-Nielsen Admosphere
Teď máte 2,5 %. Cílem je podle šéfky Barrandova Andrey Geyer dosáhnout 5% podílu, jak Médiáři říkala před létem. Kdy toho chcete dosáhnout? Do roka?
Střednědobě, to je mezi jedním rokem až třemi lety. Čím dříve, tím lépe. Naším ekonomickým cílem zároveň je do konce letošního roku přiblížit se provozní nule, abychom televizi nemuseli dotovat. Už to bude úspěch. A tržní potenciál vidíme i v printu – například u časopisu Týden jsme za posledního půl roku ztrojnásobili prodaný náklad, u Sedmičky se držíme nad čtyřiceti tisíci prodaných výtisků týdně.
V tiskovém portfoliu změny nechystáte? Budete ukončovat nějaké tituly?
Co nebylo efektivní, jsme v minulosti ukončili – VIP Svět a Exkluziv. Zůstala Sedmička, Týden, Instinkt, Interview. V nejbližší době nehodláme ukončit žádný z těchto titulů, mají potenciál. V případě printu se blížíme okamžiku, kdy prodeje pokryjí náklady na tisk a expedici. Nepokryjí sice režii redakcí, ale to jsme schopni doplnit z inzerce.
Vraťme se k reorganizaci TV Barrandov. Dejme tomu, že věřitelé v prosinci odsouhlasí reorganizační plán. Co plánujete dělat poté?
Nic, co bychom nedělali už teď – začínáme vyrábět vlastní pořady, v tom vidíme hlavní cestu. Nákup cizích pořadů – zejména poté, co placené platformy jdou do free-to-air, což svědčí o tom, že tento prostor má svou budoucnost – není nejlevnější a my si jej dnes úplně nemůžeme dovolit. Jestli máme s něčím šanci, je to vlastní produkce. A český divák ji chce. Viz třeba naše Šťastná 7, to je dobře řemeslně udělaná jednoduchá soutěž. Rychle pochopíte pravidla a sám můžete tak trochu soutěžit, tipovat správné odpovědi. Dnes jsme přehlceni informacemi a divák od televize očekává hlavně oddech.
Samozřejmě část pořadů nadále budou akvizice, jinak bychom to neutáhli – ale opět nepůjdeme konfrontačně vůči ostatním, dále volíme hlavně romantické filmy a seriály.
Co bude, až reorganizace doběhne? Televizi Barrandov prodáte? Anebo se vám mediální byznys zalíbil natolik, že si ji ponecháte?
Občas se stává, že si nějaký projekt necháváme. Ale do toho případu jsme nešli jako do mediálního byznysu. Šli jsme do něj jako do pohledávkového byznysu, za nímž byly nemovitosti. Toho se držíme. Cílíme na nemovitostní projekty – mají jednoduchou správu, stačí pár lidí na udržení provozu, je to velmi stabilní byznys.
V cihlách jsou peníze.
Přesně tak. Naše pohledávkové krédo je, že když tam jsou nemovitosti s dostatečnou hodnotou, vesměs do toho jdeme. Tady „cihly“ jsou základ a televize je divoká karta navíc. Řekli jsme si, že to zkusíme. Zavřít se to dá vždycky, ale to nechceme. Potenciál to má – dvě a půl procenta sledovanosti se může zdát málo, ale z pohledu nově spuštěných televizí to je snové číslo.
Už dřív jste říkal, že pro vás je lukrativní hlavně budova Empresa Media v pražském Braníku, kde plánujete kampus. Televize má ale svou hlavní budovu na Barrandově, je to tak?
Ano. V Braníku sídlí redakce časopisů, některá studia včetně dabovacího, na Barrandově sídlí provoz televize, odbavovací pracoviště, jsou tam tři studia včetně jednoho velkého hlavního, je tam kompletní zázemí.
Tuto budovu chcete prodat?
Není to v plánu. V tuto chvíli chystáme model, který se nám osvědčil, totiž že pod jednou právní entitou budeme vlastnit nemovitost a tato entita ji bude televizi pronajímat. Zatím vlastníme obě entity – jednak tu s nemovitostí, jednak televizi. V budoucnu se ukáže, zda se najde investor, který koupí televizi a nám bude platit nájem, tomu se nebráníme. Mít na prestižní adrese barrandovských studií nemovitost nás vůbec neuráží. Anebo přijde někdo, kdo bude chtít televizi společně s budovou, i tak se to dá udělat. Uvidíme. Jsem dotazován prakticky každý týden, ale je to otázka trhu, záleží na podmínkách.
Říkal jsem si, jestli jste o tom už nevedli řeč s Tomášem Chrenkem, vlastníkem barrandovských studií, která budovu TV Barrandov obklopují. Televizi ostatně v roce 2009 rozjížděl právě pan Chrenek, než ji o pár let později prodal panu Soukupovi. Panu Chrenkovi jste v zimě dlužili za elektřinu, byla to známá kauza generátorů, které jste pak museli rozjet, aby televize dál vysílala. Bavili jste se tehdy o prodeji budovy?
Naše představy se rozcházely diametrálně. Na jedné straně byla úvaha, že televize je v úpadku a že budovu lze získat s výraznou slevou. My jsme vysvětlovali, že pokud budeme prodávat, pak za tržní cenu. Na uhrazení služeb jsme se nicméně dohodli korektně, dnes jsou válečné sekery zakopány.
Elektřinu teď bereme od jiného dodavatele, na základě energetického zákona jsme si vybrali třetí stranu, což v rámci vnitropodnikové sítě lze, a vážím si toho, že Studio Barrandov nám korektně poskytlo součinnost, opravdu to bylo bez problémů. Nyní máme nového poskytovatele, kde se nám navíc povedlo dojednat nižší ceny.
Mluvíte o postupném zahlazování různých sporů ohledně dluhů Barrandova a firem kolem televize. Je někdo mezi věřiteli, se kterým rozpor stále trvá? Medializované byly spory s Knowlimits, svědčí o nich také insolvenční rejstřík.
Ano, je to mediální agentura Knowlimits. Ta vůči společnostem Barrandov Televizní Studio, Media Master a Médea exekucí uplatňuje pohledávku sedmdesát milionů korun plus příslušenství. Vede se soudní spor o oprávněnost exekuce na tuto částku, ten má za sebou první dějství. To naše strana vyhrála, soud odmítl exekuci jako neoprávněnou, pohledávka proto nakonec může být shledána jako neexistentní. Jde ale zatím o prvoinstanční rozhodnutí.
Do dnešních dnů vedeme jednání, snažíme se to narovnat, hledáme cestu, ale velmi těžko. Na pozadí je poměrně nesmiřitelný vztah pánů zakladatelů z obou stran. My jsme do toho vstoupili a já se celoživotně držím toho, že vždy je lepší dohoda než vyhraný soud.
Jak jste dohodnuti s panem Soukupem na tom, jak celý proces reorganizace skupiny kolem Barrandova skončí? Televizi Barrandov nyní vlastníte prakticky celou, prodejce reklamy Media Master má výměnou za financování reorganizace získat fond IFIS, jak to bude s mediální agenturou Médea, jejímž jste polovičním vlastníkem?
Pan Soukup má o Médeu zájem, pro nás to z hlediska budoucích obchodních vztahů není aktivita, kterou bychom chtěli dál podstupovat. Nehodláme se na trhu rozkročit tak naširoko. Naším cílem je ozdravit televizi a vydavatelství Empresa Media, udělat z nich opět fungující mediální dům a ten na trhu zase umístit. K čemuž Médea není nezbytně nutná. Patřila ke skupině historicky, panu Soukupovi se podařilo ji vybudovat tak, že svého času byla největší mediální agenturou v Česku, donedávna byla, ale už není. A její pozice je náročnější, místa byla obsazena, narozdíl od Barrandova, který na ovladačích stále místo má.
Tak jsme si to vymezili, na tom jsme se dohodli. S panem Soukupem ladíme finální dohodu. Jestli se rozhodne pokračovat dál na poli mediálních agentur, pozice se rádi vzdáme, poskytneme plnou součinnost a uvolníme místo tak, aby mohl fungovat dál. Koneckonců právě od agentury Médea své mediální impérium vybudoval a televizi Barrandov až později přikupoval do rozjetého byznysu. Za mě – a to je prosím pouze můj osobní názor, selská úvaha – by dávalo smysl, že by to zase zkusil v tom, v čem se mu dařilo nejvíc.
Médea měla ještě za rok 2022 solidní čísla, žebříček společnosti Comvergence ji stavěl na třetí pozici mezi mediálními agenturami v Česku, s obratem za mediální služby přes 2,4 miliardy korun. V jakém je stavu dnes?
V miliardách to už není, nicméně nějaký obrat to má, pořád tam jsou aktivní smlouvy s klienty.
Poslední věc: objeví se Jaromír Soukup na podzim na obrazovce Barrandova?
Nemáme to v plánu. Postupně se mění programové schéma a nastupují nové pořady.
Ještě v červnu šéfka TV Barrandov Andrea Geyer ovšem říkala, že „nikdo na Jaromíra Soukupa netlačí, aby v moderátorské roli končil“.
Nakonec jsme se domluvili takto. Není v tom nic osobního. Prostě je potřeba dělat v programu větší změny a získávat nové diváky. Jsme si vědomi toho, že část stávajících tím ztratíme, ale věříme, že těch, kteří přijdou za novým obsahem, bude víc.